۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۸۰۶۰۹
پیرهادی در نشست رونمایی مانیفست نواصولگرایی:

جریان اصولگرایی نیازمند خانه تکانی است| نباید در مقابل تغییر مقاومت کنیم

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با بیان این که جریان اصولگرایی نیازمند خانه تکانی است، تأکید کرد که نباید در مقابل تغییر مقاومت کنیم.
پیرهادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن پیرهادی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی امروز دوشنبه نهم مهرماه سال ۹۷ در نشست رسانه ای رونمایی از «مانیفست نو اصولگرایی» که به همت جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در محل شهدای سرچشمه تهران برگزار شد گفت، اگر استراتژی ما جواب نمی دهد باید آن را تغییر دهیم. در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، خدماتی و حتی سیاسی هنگامی که یک راهبرد جواب نمی‌دهد آن را تغییر می‌دهند.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که در یک دهه اخیر تاکتیک اصولگرایی جواب نداده است، برای مثال ما در انتخابات ها اقبال بسیار بالایی نداریم و علیرغم کسب آرای خوب نمی توانیم پیروز شویم.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی تصریح کرد: ما نباید در مقابل تغییر مقاومت کنیم بلکه اگر جایی اشتباه کردیم باید آن را بپذیریم. امروز ما نیازمند به یک خانه تکانی جدی در جریان اصولگرایی هستیم، اصولگرایی به دنبال این است که بتواند یک تغییر اساسی در گفتمان اصولگرایی ایجاد کند و رویکردها و ساختارها را ذیل جریان اصلی تغییر دهد.

پیرهادی با تاکید بر لزوم ایجاد یک بنای جدید در جریان اصولگرایی گفت: ما در مانیفست خود می‌خواهیم مردم باوری، بازگشت به اسلام ناب محمدی و نوگرایی را ایجاد کنیم.

پیرهادی تأکید کرد: جریان نو اصولگرایی به هیچ عنوان به دنبال ایجاد یک جریان سوم نیست زیرا ما قائل هستیم که هنوز در ساختار سیاسی کشور دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند تعیین کننده باشند.

وی ادامه داد: یک نگاه در جامعه ایجاد شده است که می گوید دیگر اصلاح طلبی و اصولگرایی جایگاه واقعی ندارند که بنده قائل به آن نیستم و همچنان معتقدم که می‌توان با اصلاح ساختارها این دو جریان را بارور کرد.

پیرهادی با تاکید بر امر وحدت ابراز داشت: وحدت بین جریانات و طیف‌های مختلف اصولگرایی بسیار مهم است البته باید در این راه همه اختلاف سلایق را بپذیریم.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: خود انتقادی بسیار مهم است ما باید سیاست رانتی طایفه و قبیله گرایی و تمام چیزهایی که به ما ضربه می‌زند را کنار بگذاریم و به مردم برگردیم زیرا دغدغه اصلی امام راحل نیز استفاده حداکثری از ظرفیت مردمی بود.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم که در جریان اصولگرایی به جوانگرایی بیش از پیش توجه کنیم. انتظار ما از تمام معمرین و افرادی که دهه های مختلف به انقلاب اسلامی خدمت رسانی کرده‌اند این است که امروز کار را به جوانان بسپارند.

پیرهادی گفت: ما می خواهیم به اسلام رجعت کنیم و این به معنای آن نیست که امروز اسلام جاری نمی‌شود بلکه ما معتقدیم اسلام به طور کامل در کشور ما پیاده نمی شود.

وی با تقبیح حمایت از برخی اشتباهات در گذشته ابراز داشت: اعتقاد ما بر این است که نباید در یک جریان با نام اصولگرا از اشتباهات چشم‌پوشی کرد بلکه اتفاقاً باید آنها را نفی و با آن مقابله کرد.

پیرهادی با اشاره به لزوم توجه و به رسمیت شناختن تمام جریانات فکری و اجتماعی گفت: متاسفانه جریان اصولگرایی گاهی افراط می‌کند و گاه نیز به خوبی تحلیل انجام نمی دهد. ما در نفس اصولگرایی تاکید داریم که باید آزادی های اجتماعی به خصوص در حوزه زنان و جوانان و همچنین سبک های مختلف زندگی به رسمیت شناخته شود هرچند که باید این موضوع ذیل فرهنگ ایرانی و اسلامی شکل بگیرد.

پیرهادی در پایان بخش اول سخنان خود گفت: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم نو اصولگرایی در حال رخ دادن است، پس بهتر است که خودمان با آمادگی به این سمت برویم.

عدالت عنصر اصلی نواصولگرایی است

بعد از سخنان محسن پیرهادی، سعید احدیان به عنوان رییس کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با تشریح بندهای مختلف مانیفست نو اصولگرایی، بیان داشت: در تمام روند تبیین مانیفست نواصولگرایی به عدالت توجه ویژه‌ای شده است.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم که باید از خرد جمعی استفاده کنیم، اما این خرد باید جوانان را درگیر کند، به همین دلیل توجه ویژه‌ای به نوگرایی داشته‌ایم.

نظر مشورتی جامعتین برای ما مهم است

در بخش پرسش و پاسخ این نشست محسن پیرهادی در مواجهه با این سوال که تا چه میزان از نظر مشورتی حوزویان بهره خواهید گرفت گفت: قطعاً نظر مشورتی جامعتین برای ما مهم است و در این راه از رهنمودهای حوزویان بهره خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان باید مصلحت اندیشی داشت، اظهار داشت: قطعاً مصلحت‌اندیشی به ذات خود مقوله ارزشمندی است اما هرگز نباید از مصلحت و ایدئولوژی سوء استفاده کرد، متاسفانه شاهد بودیم که گاهن در جریان اصولگرایی نیز از این مقولات سوء استفاده شده است.

پیرهادی در پاسخ به این پرسش که چرا در سال های اخیر اقبال مردم به سوی اصلاح‌طلبان بوده گفت، واقعیت این است که ما نیز به میزان کافی رای داشته ایم و این را نیز بپذیریم که امروز دولت روحانی که برآمده از جریان اصلاحات بود در پایین ترین سطح از سرمایه اجتماعی قرار دارد.

پیرهادی در پایان درباره اینکه تا چه میزان جمعیت متبوع خود می خواهد برای ورود محمدباقر قالیباف به انتخابات تلاش کند بیان داشت: قطعاً اعتقاد جمعیت و بنده به این مسأله است که از ظرفیت آقای قالیباف به صورت کافی در ۴۰ سال اخیر استفاده نشده است و ما نیز تلاش خواهیم کرد ایشان را در عرصه انتخابات حمایت کنیم. هرچند جمعیت ما هنوز تصمیم جدی برای ورود مستقل به جریان انتخابات را ندارد./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات